fredag 27 januari 2012

SLURP, smack, smack!!

Godaste på längen.

Fisksoppan med en liten touch av Frankrike.

Hejsan hejsan!!

Är ni vaken?
Mår ni bra?
Här blir svaret JA på bägge.

Har jobbat ikväll men nu så är jag ledig tills på Söndag.
Då ska jag ut och jobba vaken natt.
Men fram till dess ska jag bara ha det bra :)

Imorron kommer min syrra från Sundsvall hit och ska sova över, lycka.
Men innan dess ska det tränas. ätas en lunch med Madde och inhandlas gosaker att smaska i oss till kvällen.
Det är några vänner som frågat efter receptet på denna goda soppa.
Den är dessutom en LCHF rätt, rätt. :)

Du behöver för 4 personer;

1 liter egen fiskfond eller 2 msk färdig fiskfond och 1 l vatten.
750 gr med färsk eller fryst fiskfilé av ex sej, torsk och lax.
1 morot.
1/2 purjolök.
1 gul lök.
3 msk kallpressad rapsolja.
50 gr smör.
2 vitlöksklyftor.
1 kuvert saffran.
3 tomater.
3 dl grädde.
250 gr skalade räkor.
1 knippe basilika.
ev chilipeppar om du gillar hetta.
salt och peppar.
gräslök.

Gör så här;

1  Skala grönsakerna och skär dom i tunna skivor. Fräs dom försiktigt i smöret i en stor gryta.

2  Hacka vitlöksklyftorna och lägg i dom tillsammans med saffran.

3  Tillsätt egen eller köpt fiskfond plus vatten och lägg i tomaterna.

4  Rör ner grädden och låt koka i 10 minuter.

5  Skala räkorna. Skär fisken i stora bitar och lägg i dom.
Lägg i dom tjocka bitarna först.
Sjud sakta i 5 minuter - överkoka inte - då blir fisken torr och tråkig.

6  Smaka av med salt och peppar.
Hacka gräslök och basilikablad och strö över tillsammans med räkorna.

Bon Appétit mina vänner!

Hoppas ni gillar den och om ni provar så skriv gärna en kommentar och berätta vad ni tyckte.
Men nu raringar skuttar jag i säng.
Sov gott

Å

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar