tisdag 27 september 2011

Boeuf  Bourguignon



  • 800 g nötkött i bitar
  • 1 msk smör
  • 1 st morot
  • 1 st gullök
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 2 msk tomatpuré
  • 1,5 msk vetemjöl
  • 3 dl rött vin
  • 3 msk koncentrerad oxfond
  • 2 dl vatten
  • 1 krm torkad timjan
  • 1 st lagerblad
  • 600 g 12 st steklökar
  • 200 g små champinjoner
  • 150 g skivad bacon
  • Salt och peppar


  1. 1. Bryn köttet i en het stekpanna med smör, krydda med salt och peppar och lägg över i en rymlig gryta.
  2. 2. Skär morötterna, löken och vitlöken i skivor. Fräs dem i en stekpanna tillsammans med tomatpurén och lägg över allt i en gryta. Pudra över mjölet så att det fördelar sig jämnt. Tomatpurén och mjölet ska bli lite brynt.
  3. 3. Häll på vin, tillsätt timjan och lagerblad.Koka upp allt i pannan under omrörning.
  4. 4. Slå över allt i grytan på köttet och tillsätt buljong så att det täcker. Låt grytan småputtra tills köttet är mört, det tar ca 1 1/2 timme.
  5. Förbered garnityret under tiden köttet kokar klart.
  6. 5. Skala smålökarna. Det går lättare att få av skalet om man först ger dem ett uppkok i vatten och sedan spolar av dem med kallt vatten. Låt dem torka.
  7. 6. Skär baconet i strimlor och stek de i pannan, när baconet har börjat släppa sitt goda fett tillsätt champinjonerna.
  8. 7. Koka upp grytan igen en stund innan den skall serveras. Om grytan verkar för tunn kan man reda den med lite mjöl som blandats ihop med rumsvarmt smör, som klickas ner i grytan. Är den för tjock späder man med buljong.
  9. 8. Lägg i smålökar, svamp och bacon och sjud några minuter.







































Portergryta.


1. Skär köttet i tärningar. Skala och skär löken i tunna klyftor. Skala och skär morötter och palsternacka i skivor.
2. Koka upp porter, saft och buljong i en gryta. Lägg ner köttet i omgångar så att buljongen kokar vid varje ilägg.
3. Tillsätt lök, morötter, palsternacka och lagerblad. Koka upp och låt sjuda i ca 1 timme.
4. Smaka av med salt och peppar. Red av med majsstärkelse utrört i lite vatten. Låt koka i 3 minuter.
5. Blanda ner purjolöken. Servera grytan med kokt ris eller potatis och sallad



Hallåj!

Men nu har ni fått riktigt goda recept på två grytor som är fab.
Om ni undrar om jag inte gjort annat än ätit i helgen så är svaret, nej.

Har ifs varit till IKEA och efter det sett en bandyträningsmatch också men mycket mat har det blivit.

Äntligen är ju hösten här och det smakar ju så gott med grytor då och ett gott rött vin till.

Den här veckan har jag inte mindre än tre dygnspass och två vakna nätter på jobbet.
Det är bara inatt som jag sover hemma på hela veckan, typ.

Ska in till stan och träffa Filippa på eftermiddan och då blir det nog en ny hårfärg inhandlad med.
Knepigt vad man vänjer sej snabbt.
Tyckte att jag blev så mörk när jag färgade håret sist och nu känner jag att det är lite för ljust, hmm.

Aja vi får se vad jag hittar på.
Nu ska jag kurera en sjuk Jacke som ligger helt deckad, stackarn.
Måste ju bli frisk innan Fredag då det blir en resa söderut och lite bandy igen.
Svenska cupen ska spelas och vi håller hårt om tummarna för att det går bra där.

Solen skiner och jag med den.
En dusch och lite kläder sen så är jag redo, :)

P & K

Å

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar